SSIC - Regler

MSEC/SSIC 17/18.

Allmänt

Säsongen 17/18 är ett försök till att föra samman MSEC och SSIC och bilda ett mer hållbart reglemente som på lång sikt kan hjälpa oss att få in nya utövare på tävlingsscenen.

Förändringar:

-       Ingen märkning av däck från handlare från och med säsongen 17/18.

-       13,5t reglemente i klassen stock.

-       Ett gemensamt räknesätt i totalresultatet.

-       F1 klassen får ett upplyft med nya däck och reglerna för elektronik.

-       Alla klasser 250:- startavgift.

-       1:12 klassen lämnas orörd.

-       En lista på däcksoppor har tagits fram som fungerar överallt, med alla däck på alla mattor.

 

Touring Modified

Endast däcksoppa godkänd för cupen.

Allmänt: Körs enligt RB 10.7-

Motorer: Fria enligt EFRA reglemente, EFRA handbok 2015 Appendix 3: A2.1.

Batterier: 2 celler LiPo 7,4v (Hardcase) (se allmän kommentar om batterier).

Vinge: Bredd max 190mm, längd max 40mm, sidoplattor max 40x25mm.

Däck: Volante V5 28CP, i enlighet med ETS (art.nr. V5-PG28CP som är färdiglimmade).

Max 6 däck, eller 3 par/per tävling, dessa skall besiktigas in under ordinarie besiktningstid.

Vikt: Minimum 1350g inkl transponder.

Karosser: EFRA’s lista, verklig förebild, bredd max 190mm, höjd min 115mm.

Förare: N och D licens.

 

Touring Pro Stock 13,5t:

Endast däcksoppa godkänd för cupen.

Allmänt: Körs enligt RB 10.7.

Motorer: Skall uppfylla av EFRA, ROAR eller BRCA listorna för 13,5t/17.5t motorer.

Fartreglage: 0-timing reglage, s.k. ”Blinky”. Skall finnas på EFRA, BRCA eller ROAR listan.

Utväxling: Total utväxling skall vara ≥ 4.50 (t.ex. så är 4.49 underkänd). För 17,5 gäller ≥ 4.0. 

Batterier: 2 celler LiPo 7,4v (Hardcase) (se allmän kommentar om batterier).

Vinge: Bredd max 190mm, längd max 40mm, sidoplattor max 40x25mm.

Däck: Volante V5 28CP, i enlighet med ETS (art.nr. V5-PG28CP som är färdiglimmade).

Max 3 par/per tävling, dessa skall besiktigas in under ordinarie besiktningstid.

Vikt: Minimum 1350g inkl transponder.

Karosser: EFRA’s lista, verklig förebild, bredd max 190mm, höjd min 115mm.

Förare:N, D och U licens. Förare med D licens och U-intyg får använda bilar/elektronik som inte ger teknisk fördel jämfört med reglementet. Detta avgörs av besiktningen vid vardera tävling.

 

-       Tillägg: D och U förare gör upp i en intern ”Debutant” cup.

 

1:12 Track 10,5t:

Körs enligt RB 10.9.

Endast däcksoppa godkänd för cupen.

Motorer: Skall uppfylla av EFRA, ROAR eller BRCA listorna för 10,5t motorer.

Fartreglage: 0-timing reglage, s.k. ”Blinky”. Skall finnas på EFRA, BRCA eller ROAR listan.

Batterier: 1 cell LiPo 3,7v (Hardcase) (se allmän kommentar om batterier).

Vikt: Minimum 730g inkl transponder.

Karosser: EFRA’s lista.

Förare: N och D licens samt U-intyg 

 

1:10 Formula 1:

Endast däcksoppa godkänd för cupen.

Motorer: Skall uppfylla av EFRA, ROAR eller BRCA listorna för 21,5t motorer.

Fartreglage: Fartreglage: 0-timing reglage, s.k. ”Blinky”. Skall finnas på EFRA, ROAR eller BRCAs listor.

Däck: Ride GR/Hudy, FOAMDÄCK är ej tillåtna.

Fram: Ride GR-F-1, pre-glued, RI-26040,

Bak: Ride GR-F-1, pre-glued, RI-26042

Fram: Hudy 1/10 Formula 1 Rubber Tire - #803070

Bak: Hudy 1/10 Formula 1 Rubber Tire - #803080

 

Batterier: 2-cells LiPo 7,4v (Hardcase) (se allmän kommentar om batterier).

Bil: Max bredd: 190mm, Framvagn av 1:12 modell är ej tillåten, framvagn med stötdämpare är ej tillåten (tex Exotek IFS), Chassiplatta får ej sticka ut utanför kaross.

Vikt: minst 1050g inkl. transponder.

Karosser: Endast F1 typ, framvinge i lexan är godkänt.

Förare: N, D samt U-intyg. Förare med D licens och U-intyg får använda bilar/elektronik som inte ger teknisk fördel jämfört med reglementet. Detta avgörs av besiktningen vid vardera tävling.

 

Däcksoppor SSIC/MSEC

Däcksoppor kan tillkomma, alternativt falla ifrån.

Finns det önskemål på däcksoppor kontakta SSIC/MSEC representanter.

Vid misstanke om användning av däcksoppa med olja i, vilka försämrar fästet för övriga deltagare, är det upp till arrangören att beslagta/testa däcksoppan.

Listan för godkända däcksoppor i SSIC och MSEC är följande.

 

• Mighty Gripper Yellow (MG-V3-Yellow)

• Mighty Gripper Blue (MG-V3-Blue)

• Mighty Gripper Red (MG-V3-RED)

• Spider Grip Green X Strong (SGSX-125)

• Spider Grip Blue Strong (SGBS-125)

• NOSRAM Traction Additive Carpet (NR96010)

• LRP Top Grip Carpet 2/3 (65011/65012)

  

Gemensamma regler för alla klasser
Batterier allmänna krav för LiPo:
Endast batterier som godkänts av antingen EFRA, BRCA eller ROAR får
användas vid tävlingarna.

SBF laddningsregler skall följas, 1C gäller vid laddning.
Deltagare: Förare skall ha giltig N- och D-licens eller U-intyg.
Anmälningsavgift: Samtliga klasser 250:-.

Efteranmälan kan ske i mån av plats + 50:- (gäller alla tävlingar).
-------------------------------------------------------------------------------------------

Anmälan: SSIC anmälan länkas på SSIC hemsida i god tid innan tävling.  MSEC görs på MSECs webbsida. Var noga med att ange alla uppgifterna korrekt och att den blir komplett.
Anmälan skall vara gjord senast söndagen före tävlingsdatum, görs anmälan
efter denna tidpunkt så tillkommer efteranmälningsavgiften.
Deltagarantal: Max 6/8st heat. Max 64st förare beroende på antal förare/klass.
Heatindelnig: Max 6/8st förare/heat, förarmöte bestämmer.
Tidsschema: Fri träning 07-07.55, första heat träning kl. 08.00. Minimum 55 minuter mellan start av omgångarna i träningen. Inga onödigt långa pauser skall finnas som medför att dagen blir sen.
Bilvändare: Föregående heats förare.
Besiktning: Besiktning skall ske innan heatet körs.
PM & Resultatlistor: Anslås fortlöpande vid banans resultatskärm.
Ev fri träning: Om möjligt skall arrangören erbjuda fri träning fram tills den
kontrollerade träningen börjar. Fredagsträning är upp till arrangör och anslås i inbjudan.

Tävlingsform:
Heatträning: Touring 2x5 min, 1:12 2x8 min, F1 2x5 min (sista heatet är
obligatoriskt för att säkerställa att varvtagningsutrustning mm funkar).
Seedning skall genomföras innan kvalen. De tre bästa efterföljande varven i
något av träningsheaten.
Kval: Touring 3x5min, 1:12 3x8 min, F1 3x5 min. Körs med delayed start.

Finaler: Det bästa kvalificeringsresultatet av de 3 försöken anger startordning. Finaler Touring 3x5 min, 1:12 3x8 min, F1 3x5 min. Underfinaler körs i mån av tid i 3 upplagor, vid lång dag beslutar arrangör om det ska köras 2 underfinaler istället för att spara tid. (2 bästa resultaten räknas).
All finalstart görs efter nedräkning med ljudsignal.
Priser: 1-3 i A-finalen, segrarna i underfinaler, bästa förare med D-licens samt bäst U-licens.
Avlysning: Tävling kan med domarens medgivande avlysas om mindre än 20
anmälningar inkommit vid anmälningstidens utgång eller Force Majeure
(Innan avlysning får göras skall arrangören samråda med cupansvarig).

Uppmaning: För allas trevnad rekommenderar MSEC/SSIC arrangerande klubbar att förbjuda aerosoler i tävlingslokalerna.

 

 

Ansvar

Tävlingarna anordnas i full överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets nationella tävlingsbestämmelser samt dessa tävlingsregler.
Ansvar: Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk.
Tävlingsdeltagare och funktionärer har genom sin anmälan att delta i tävling samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet, oavsett media offentliggör namnuppgifterna.

 

Poängberäkning

Poängberäkning i cupen är följande: förstaplats ger 50 poäng, andraplats ger 48 poäng, tredjeplats 46 poäng, fjärdeplats 44 poäng och femteplats 43 poäng osv.

TQ ger 2 poäng både i cupen och på finaltävlingen.

Förstaplats på finaltävlingen ger 60 poäng, andraplats 57 poäng, tredjeplats 54 poäng, fjärdeplats 52 poäng och femteplats 51 poäng osv.

Tre deltävlingar + final räknas in i totalcupen.
Vid lika resultat efter finaltävling gäller bäst resultat i finalen.

Additional information